JAK PŘIPRAVIT DÍTĚ DO MATEŘSKÉ ŠKOLY

Jak připravit dítě pro vstup do mateřské školy

Jistě si každý rodič přeje, aby adaptace jeho dítěte v mateřské škole proběhla co nejlépe. Můžete to dětem nějak usnadnit? Určitě ano.

​Jak motivovat dítě před vstupem do mateřské školy

Společně se doma na školku těšte. Povídejte si o tom, jaké to v mateřské škole bude, jak získá nové kamarády (včetně paní učitelky), co vše se ve školce bude učit a podobně. Podávejte dítěti co nejvíce informací, aby nemělo strach z neznámého. „Nestrašte“ své dítě mateřskou školou! Rozhodně by nemělo zaznívat: „No počkej, ve školce, tam budeš muset…“, „Když to nebudeš umět, děti se Ti ve školce budou smát….“. Dítě by vnímalo mateřskou školu negativně, vytvářelo si zbytečnou bariéru.

Vstup do mateřské školy pravou nohou nejen pro dítě

Vstup do mateřské školy není snadný pro dítě ani pro rodiče. Poradíme Vám však, jak dítě připravit na tento velký krok. Paní učitelky jsou dětem vždy nápomocny. Je však dobré vést děti k samostatnosti již doma, aby byly ve škole sebejisté. Tady je pár dovedností, které je můžete naučit před vstupem do mateřské školy:

  • obouvat a zouvat přezůvky a boty

  • poznat si své oblečení (preventivně si vše podepište, předejdeme tak záměnám)

  • oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (vždy myslete na to, aby byla pro děti práce snazší, vyhněte se drobným knoflíčkům, zapínání na zádech, páskům…)

  • zvládat chůzi po schodech

  • umí jíst samo lžící, pít ze skleničky

  • setrvat na místě během jídla

  • nová jídla alespoň ochutnat

  • umývat si ruce mýdlem, utírat do ručníku, ovládat kohoutek

  • používat kapesník, vysmrkat se

  • používat toaletu, říci si, pokud potřebuje na WC

  • reagovat navázáním očního kontaktu při zavolání svého jména

  • ochotně chodit za ruku (zejména venku, na schodišti)

  • respektovat pravidla a autoritu učitelky

  • snažit se vědomě používat zdvořilostní chování – pozdravit, poděkovat, požádat

Postupně zvykejte dítě také na spánek bez plenek.  Pokud má však dítě nadále problém s pomočováním, je dobré přinést dítěti do MŠ jednorázové papírové podložky na lehátko.

Přípravu do MŠ provádějte společně, děti si tak lépe zapamatují své věci. Ve školce dítěti ukažte, kde věci ukládáte (v šatně, ve třídě…), popřípadě je nechte věci si uložit.

 

 

 

 

 

Co potřebuje dítě do mateřské školy

Naším společným zájmem je šťastné a spokojené dítě.

Aby se děti v naší mateřské škole cítily při všech aktivitách co nejpříjemněji, je potřeba, abyste je z domova vybavili následujícími věcmi.

Všechny věci svých dětí prosím čitelně podepište.

Oblečení do třídy:

  • přezůvky s pevnou patou (z bezpečnostních důvodů nedávejte dítěti nazouváky a jinak volnou obuv)

  • pohodlné oblečení – čisté tričko, tepláky, legíny, kraťasy (dítě by mělo zvládat se samo obléci)

Na spaní:

  • pyžamo nebo noční košilku – výměna každý týden

  • děti si mohou přinést svůj malý polštářek, plyšovou hračku

Oblečení na pobyt venku:

  • tepláky na pobyt venku

  • vhodné oblečení a obuv podle počasí

Z hygienických důvodů nemohou mít děti stejné oblečení ve třídě a na pobyt venku.

Do šatny:

  • náhradní spodní prádlo, tričko, ponožky, punčocháče, tepláčky

 

 

 

 

 

 

 

Desatero předškoláka

Desatero pro rodiče dětí předškolního věku

Doporučující materiál Desatero pro rodiče dětí předškolního věku je určen rodičům dětí, kteří se zajímají o vzdělávání svého dítěte a vítají přehled základních dovedností, které má dítě mít před vstupem do základní školy. Materiál vytvořila pracovní skupina z řad odborníků na předškolní vzdělávání a pedagogů z praxe. Obsah Desatera byl podpořen nejen pedagogy mateřských škol, ale i rodiči předškolních dětí.

1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze.

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)

  • svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)

  • je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, používá ubrousek)

  • zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)

  • zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)

  • postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)

2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování.

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • zvládá odloučení od rodičů

  • vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas

  • projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách

  • ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)

  • je si vědomé zodpovědnosti za své chování

  • dodržuje dohodnutá pravidla

3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti.

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)

  • mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.

  • mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)

  • rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí

  • má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno

  • přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor a respektuje jeho pravidla

  • pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)

  • používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)

  • spolupracuje ve skupině

4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci.

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)

  • zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)

  • tužku drží správně, tj. dvěma prsty, třetí podložený, s uvolněným zápěstím

  • vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)

  • umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, popř. písmena

  • rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)

  • řadí zpravidla prvky zleva doprava

  • používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)

5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy.

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky

  • složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů

  • rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací, i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)

  • rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)

  • sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)

  • najde rozdíly na dvou obrázcích, doplní detaily

  • rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky, i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)

  • postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)

  • reaguje správně na světelné a akustické signály

6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech.

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)

  • orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)

  • porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)

  • rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)

  • rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů

  • třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)

  • přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)

  • chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty

  • rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)

  • 7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit.

    Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)

  • „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které pro něj nejsou aktuálně zajímavé)

  • záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit

  • pamatuje si říkadla, básničky, písničky

  • přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je

  • postupuje podle pokynů

  • pracuje samostatně

8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině.

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)

  • navazuje kontakty s dětmi i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí

  • nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých

  • je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)

  • zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny

  • vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor

  • ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit

  • k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)

  • je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)

9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost.

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení

  • zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.

  • je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí

  • svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne

  • zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny •

  • zná celou řadu písní, básní a říkadel

  • zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskáním, na bubínku)

  • vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí

  • hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli

10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě.

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit, když je v nouzi apod.)

  • zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)

  • ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat

  • má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)

  • přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné

  • má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa, jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)

  • chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)

  • zná faktory poškozující zdraví (kouření)

  • uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí